De 6 beste QR-bestel oplossingen voor de horeca

Je gasten zelf laten bestellen, zonder dat hier personeel bij hoeft te helpen, komt steeds vaker voor. Zo zijn de bestelzuilen razend populair bij fastfoodketens en maken bijna alle All you can eat restaurants gebruik van zogeheten tabletmenukaarten, waarop de gasten zelf hun bestelling kunnen doorgeven. Maar ook QR-bestel oplossingen zijn steeds meer in trek bij de ‘gewone’ restaurants. Er waren al enkele restaurants die gebruik maakte van deze oplossing, maar als gevolg van de corona crisis en de daaropvolgende 1,5 meter samenleving, is de populariteit van deze oplossing in een sneltrein gestapt. Omdat je gasten via hun mobiel zelf een bestelling kunnen plaatsen, wordt de QR-bestel oplossing door veel restaurants gezien als de meest veilige en contactloze oplossing, zonder dat het afbreuk doet aan de gastvrijheid en service. 

Waarom zou je een QR-bestel oplossing implementeren?

De QR-bestel oplossing gaat vrij simpel in zijn werking. De gast scant de QR code op tafel en krijgt vervolgens een digitale menukaart te zien. Vervolgens plaatst en betaalt de gast de bestelling via de gekoppelde bestelsite, waarna deze rechtstreeks binnenkomt bij de kassa en keuken. Als de bestelling gereed is, wordt deze uitgeserveerd. 

Voor jou als horeca ondernemer neemt de QR-bestel oplossing je bezettingsproblemen weg, minimaliseert het jouw piekmomenten en zorgt het voor een verhoging van de gemiddelde bestelwaarde. Daarnaast geeft de QR-bestel oplossing ook meer inzicht in je gasten. Deze gegevens kunnen vervolgens weer gebruikt worden voor marketingactiviteiten. 

Bovendien verbetert deze oplossing over het algemeen ook de klantervaring. Zo hoeven je gasten niet meer te wachten totdat een bestelling wordt opgenomen, worden maaltijden sneller geserveerd door gestroomlijnde workflow en krijgen je gasten precies wat ze besteld hebben doordat het personeel geen fouten meer kan maken bij het invoeren van de bestelling. Genoeg redenen dus om een QR-bestel oplossing te implementeren in jouw restaurant. Weet je niet welke QR-bestel oplossing je moet kiezen? Wij zetten hieronder onze vijf favoriete aanbieders op een rijtje! 

Scanfie

scanfie logo

Met Scanfie QR bestellen haal je het meest uitgebreide QR bestelsysteem voor de horeca in huis! Omdat QR bestellen een onderdeel is van het Scanfie alles-in-1 kassasysteem komen deze bestellingen rechtstreeks in je kassa terecht. Geen gedoe dus met 2 systemen die naast elkaar werken!

Het mooie van de oplossing van Scanfie is dat je als bediening op dezelfde tafel en bon kunt boeken wanneer de gast dit zelf doet. In de software van Scanfie kan je zelfs per plattegrond kunt bepalen of gasten direct moeten afrekenen, ze dit later bij de bediening moeten doen of dat beide opties mogelijk zijn. Ook is het mogelijk om de QR codes tijdsafhankelijk te maken zodat ze buiten openingstijden of op bepaalde tijdstippen niet te gebruiken zijn.

De menusuggesties zorgen ervoor dat je 20% tot 30% meer omzet gaat verdienen. Wanneer een gast bijvoorbeeld een kop koffie besteld vraagt het systeem meteen of daar een stuk appeltaart en slagroom bij zouden mogen.

Booq

QR bestellen horeca booq

booq is ontwikkeld door Eijsink en biedt naast het POS systeem en de bestelzuilen ook QR-bestellen. Met de QR-bestel oplossing van booq plaatsen en betalen jouw gasten middels de QR-code op tafel de bestelling. De QR-bestel oplossing is gekoppeld aan een bestelsite (ook van booq). Met de bestelsite bied je jouw menu digitaal aan zodat je gasten je menu gemakkelijk via hun smartphone kunnen zien. Verder is het met booq QR-bestellen mogelijk om slimme cross- en upselling te verwerken in het bestelproces middels pop-ups, het digitale menu in je eigen huisstijl te maken en beperkte voorraad in te stellen van dagverse producten. Tevens kun je verschillende betaalmethodes toevoegen en heb je fooi mogelijkheden. 

Werk je al met het kassasysteem booq POS? Dan kun je gebruik maken van QR Next. QR Next is geïntegreerd in de backoffice van je booq kassa en zorgt ervoor dat online en offline naadloos samenwerken. 

Orderli

orderli qr bestellen

There is a new kid in town! Orderli zorgt ervoor dat je gasten vanaf de tafel met hun eigen telefoon een bestelling kunnen plaatsen, zonder een app te hoeven downloaden. Door de kassasysteem-koppeling worden bestellingen direct in je huidige kassa gezet zodat het personeel de bestelling kan uitserveren zodra het mogelijk is. Als jouw kassasysteem geen koppelingen ondersteunt, hangt Orderli een kleine tablet op naast de kassa. Op deze tablet worden dan alle binnenkomende bestellingen ontvangen. Deze bestellingen kunnen direct naar een bonprinter worden verstuurd, of je personeel kan deze bestellingen handmatig invoeren in de kassa. 

Tevens kunnen je gasten ook zelf betalen op dezelfde manier. Direct bij het bestellen of in één keer achteraf. Zo heb je geen gedoe meer met pinautomaten en hoeven je gasten ook niet meer, bij de kassa of aan tafel, te wachten totdat zij kunnen betalen. 

Nog niet helemaal zeker of QR-bestellen iets voor jouw restaurant is? Je kunt Orderli gratis voor twee weken vrijblijvend gebruiken. Daarna werkt Orderli met een abonnementsmodel. De abonnementen zijn tussen de € 29 t/m € 249 per maand. Leden van de KHN krijgen tot wel 70% korting. 

Obur 

obur QR bestel app

Obur is speciaal ontwikkeld als bestel app voor de horeca. Met behulp van de app kunnen je gasten gemakkelijk en snel via hun smartphone je digitale menukaart bekijken, een bestelling plaatsen en betalen. Via de webapp moeten je gasten ook hun tafelnummer toevoegen. Obur is een officiële partner van Lightspeed waardoor het mogelijk is om rechtstreeks een koppeling te maken met je Lightspeed kassasysteem. Hierdoor worden al je producten, categorieën, prijzen, plattegronden en meer gesynchroniseerd met Obur. De bestellingen via Obur zijn altijd betaald en worden als ‘finalized online order’ in je Lightspeed kassasysteem geschoten. Vervolgens wordt de bestelling geprint en doorgestuurd naar je keukenscherm. Naast Lightspeed werkt Obur ook met de kassa’s van Countr POS, UnTill en MplusKassa.

In de basis bestaat Obur uit een digitale menukaart, unieke QR-codes voor op tafel en aansluiting met een betaalprovider. De oplossing van Obur is zo opgebouwd dat je de functionaliteiten zelf kunt samenstellen zodat het volledig aansluit bij jouw wensen. Obut kan ook eigen software en hardware leveren zoals keukenschermen, bonnenprinters en iPads. Je kunt per bestelling betalen of een vast bedrag per maand. 

Naast het QR bestellen aan tafel, is Obur ook bruikbaar voor Roomservice-, afhaal- en bezorg bestellingen.

Flipdish

QR-bestellen flipdish

Met Flipdish kun je als horeca ondernemer je eigen bestelplatform maken en dit platform integreren met je bestaande digitale kassasysteem. Met dit bestelplatform is het onder andere mogelijk om je gasten aan tafel te laten bestellen met hun eigen smartphone. Er is dus geen hardware of complexe installatie vereist. Wanneer je gasten de QR-code scannen, komen ze bij een Flipdish-site om te bestellen. Tijdens het bestellen, kunnen je gasten hun locatie selecteren, bijvoorbeeld het tafelnummer. Ook kun je bij Flipdish eenvoudig de menu’s aanpassen, prioriteit items markeren en upsells beheren. 

Bovendien biedt Flipdish ook gedetailleerd inzicht in de prestaties van je horecazaak. Bekijk dagelijks de bestelomvang voor de diverse vestigingen, houdt het aantal bestellingen bij en heb inzicht in de groeipercentages in de loop van de tijd. Ook kun je op basis van de cijfers van Flipdish marketingcampagnes maken. 

Foodticket

QR bestellen foodticket

Met de QR-bestel oplossing van Foodticket kunnen je gasten gemakkelijk bijbestellen, tussendoor extra drankjes bestellen, een medewerker roepen of de rekening vragen. Alle bestellingen worden automatisch naar je kassa gestuurd en kunnen automatisch worden uitgeprint. Tevens heeft de QR-bestel oplossing van Foodticket meerdere mogelijkheden in de vorm van cross- en upselling. 

Ook het QR-bestellen voor je afhaalgasten maakt Foodticket mogelijk. Door een QR-code in en/of buiten je restaurant op te hangen, kan je gast met zijn eigen smartphone de QR-code scannen en de bestelling plaatsen en betalen. Vervolgens krijgt je gast een ordernummer te zien op zijn telefoon en kan hij de bestelling ophalen zodra het ordernummer op een order scherm verschijnt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *